IROResearch Oy

MIKSI KAIKKI ALALLA TOIMIVAT YRITYKSET EIVÄT HALUA SITOUTUA LAATUUN?

Luottamusta tutkimuksiin pitäisi edelleen kehittää ottamalla kaikissa markkinatutkimusyrityksissä käyttöön laatustandardi, ehdottaa kolumnissaan Markku Martikainen IROResearch Oy:stä. Markku toimii tämän vuoden Markkinatutkimusliiton puheenjohtajana.

llman vastaajia ei ole markkinatutkimusta

Markkinatutkimusalan tulevaisuuden haasteista suurin on tutkimuksiin osallistuvat henkilöt: haastatteluihin vastaajat, ryhmäkeskusteluihin osallistujat tai muut henkilöt, jotka antavat panoksensa markkinatutkimuksille.

Vastaajien luottamus tutkimuksia toteuttaviin yrityksiin on vielä hyvä, mutta yhä useampi suomalainen on jo törmännyt tilanteeseen, että tutkimuksen varjolla on yritetty myydä jotakin. Suomalaisista 91 % pitää tärkeänä, että vastaajien tiedot ja henkilöllisyys ovat luottamuksellisia eikä tutkimustoimisto saa luovuttaa niitä ilman lupaa tutkimuksen tilanneelle yritykselle. 37 %:lla on kokemuksia siitä, että markkina- ja mielipidetutkimuksen varjolla on yritetty myydä jotakin. Suomalaiset haluavat osallistua tutkimuksiin, koska he voivat vaikuttaa asioihin (30 %), saavat sanoa oman mielipiteensä (18 %) ja voidakseen parantaa ja kehittää asioita (6%).

Vastaajat ovat sitoutuneet markkinatutkimuksiin ja näkevät ne hyödyllisinä. Kuitenkin suurimmat riskit alallemme tulevat siitä, että kaikki nk. markkinatutkimusyritykset eivät ole sitoutuneet alan laatustandardeihin. Alan laatustandardi ISO 20252 on varta vasten markkinatutkimusalaa varten kehitetty standardi, jonka tavoitteena on sekä vastaajien suojeleminen että markkinatutkimuksia ostavien asiakkaiden etujen ajaminen. Paneeleissa toteutettavien nettitutkimusten tiedonkeruuta ja paneelien hallintaa varten on oma laatustandardinsa ISO 26362.

Edellyttäkää laatua - se on aina viisasta

Molempien alalla käytössä olevien standardien (ISO 20252 ja ISO 26362) käyttöönotto ja noudattaminen pitäisi olla markkinatutkimusalalla toimiville yrityksille itsestäänselvyys. Sitä se ei kuitenkaan ole. Kun hankit standardin, sitoudut sääntöihin, jotka rajoittavat toimintaasi monella tapaa. Et voi enää tehdä puhelinmyyntiä, et hankkia liidejä asiakkaillesi, sinun on varmistettava laatua varsin tiukkojen sääntöjen mukaan, et voi olla mainostoimisto, et konsulttitoimisto jne.  Lisäksi laatustandardin hankkiminen tuo kustannuksia ja laatujärjestelmien luominen ja ylläpitäminen vaatii alkuvaiheessa ja jatkuvasti työpanosta. Nämä panostukset koituvat asiakkaidemme hyväksi ja suojelevat vastaajia.

Toivon, että kaikki alalla tosissaan toimivat ja alaan sitoutuneet yritykset ottaisivat ISO 20252 laatujärjestelmän käyttöön, yksikin asiattomasti toimiva ja säännöistä piittaamaton yritys voi pilata koko alan maineen. Toivon myös, että asiakkaamme ottavat laatuasiat huomioon valitessaan yhteistyökumppania, edellyttäkää käytössä olevaa alan laatujärjestelmää ISO 20252:ta yhteistyökumppaneiltanne. Rakennetaan alamme tulevaisuutta yhdessä, ei anneta alaa tietämättömien onnenonkijoiden pilata alamme mainetta vastaajien keskuudessa.

Markku Martikainen

toimitusjohtaja, IROResearch Oy